© 2023 by NOMAD ON THE ROAD. Proudly created with Wix.com

  • b-facebook
  • Twitter Round
  • Instagram Black Round

Den Nydanske (sisyfosiske) Kvindekamp.

October 10, 2017

 

 

 

 

 

 

 

De fortællinger, de 4 "ny"danske (mere eller mindre muslimske) kvinder selv fortalte, og de grumme fortællinger fra anonyme muslimske kvinder, samt efterfølgende debat mellem de 4, er der ikke grund til at referere. 

 

Jovist er de søde, rapkæftede og selvbevidste. Al ros til dem for deres virke. “Forestillingen” var hverken for underspillet eller overspillet. 

 

Vi/I kender historierne om kvinderne, fortrinsvis i de muslimske miljøer, der har været eller fortsat er underlagt social og seksuel kontrol af forældre og miljø.

 

Det er efterhånden så banalt, så forudsigeligt, at vi ofte ikke engang gider at reagere på historierne om social og seksuel kontrol. 

 

Det er også forudsigeligt, at de religiøse ikke har måtte igennem noget opgør med familien, idet de jo ikke bryder med forældrenes kulturreligiøse normer. 

Hvorimod dem, der bryder med stærke kulturreligiøse normer kan udsættes for trusler, vold, udstødelse og i værste fald drab.

 

Der er så mange af de ufattelig sørgelige og grumme historier, hvor vi i går aftes kun fik indblik i et par af dem. Men til trods for netop de historier har skabt bøger, debatter, fyldte avisspalter, TV og Radio tid, synes det som om, at de ikke bliver færre. 


Man lytter, men gør ikke noget ved årsagen og må heller ikke. 


Disse historier er blevet en del af Danmark og i hele Europa. 

Vi hører om dem ind imellem, når vi orker, og ellers tænker vi ikke mere over dem. 

 

Til gengæld bruger journalister, politikere og meningsdannere uendelig tid på at problematisere burka/niqab forbud og ihærdigt at solidarisere sig med de praktiserende konservative muslimer, når de sammen indædt kæmper for retten til at efterleve islamiske regler ude i samfundet. 


Hvor kampen så er henne for de muslimske kvinder, der oplever at være tvunget til at leve under streng social og seksuel kontrol imod deres vilje, er ikke til at få øje på. 

 

Set udefra kæmper nogle etniske danske, muslimer som ikke-muslimer, for at bevare så mange kulturislamiske regler som muligt i “frihedens” navn. 

Når så det viser sig, at den frihed bruges til at tage friheden fra pigebørn og kvinder, reagerer samfundet med et skuldertræk - for det er jo deres kultur. De ønsker jo selv at være i den, lyder det.

Det er selvfølgelig også årsagen til, at der ikke sad 50,100 eller 1000 kvinder på scenen i aftes, men egentlig kun to, fordi de andre to ikke havde oplevet at bryde med familiens kulturreligiøse normer.

 

Progressive muslimske sekulære kræfter, som f.eks. MINO Danmark, gør deres til at få de unge ud og ind i det frie socialt og seksuelt ligestillede samfund, selvom de uden tvivl møder modstand fra de konservative islamiske miljøer.
Imens hjælper mange i det danske samfund de konservative muslimer, som arbejder på at indføre flere islamiske regler og mere social og seksuel kontrol!!

Ret dumt faktisk.


Vel egentlig ikke anderledes end at arbejde for kvinders ligestilling, men så afskaffe deres stemmeret.
Det ville også være lidt dumt.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

RECENT POSTS:
SEARCH BY TAGS:
Please reload

February 28, 2018

Please reload