© 2023 by NOMAD ON THE ROAD. Proudly created with Wix.com

  • b-facebook
  • Twitter Round
  • Instagram Black Round

Praktiserende muslimer og de svære spørgsmål

August 10, 2018

 



Berlingske

TORSDAG D. 9. AUGUST 2018 KL. 07:57

   

Af Karen West, kvindesagsaktivist og blogger

 

 

I adskillige år har unge begavede praktiserende muslimer blandet sig i debatten og blevet til både seriøse debattører og ligefrem meningsdannere.
De bruges til foredrag både på højskoler, aftenskoler, gymnasier og folkeskoler. De inviteres i medierne, når emnerne handler om islam, tro, integration og muslimer.

 

I det hele taget er de gode eksempler på, hvordan praktiserende muslimer deltager i demokratiet og bruger det til at fremføre egne synspunkter, holdninger og meninger, men også at skabe debat, vel at mærke en positiv debat, om den evigt omdiskuterede religion, islam.

 

Alt sammen så rigtigt og demokratisk, at kun få forholder sig til, hvad de rent faktisk siger, men især hvad de ikke siger eller giver udtryk for.

 

Kun få bider mærke i, hvilke emner muslimerne helst undgår at tale om, og hvilke spørgsmål de undlader at svare klart og tydeligt på.

 

Det kunne være noget så ligegyldigt, hvis de var 1.000 eller 2.000, men det er og bliver ikke ligegyldigt, når de tæller 100.000, 200.000 eller flere.

 

Der er selvfølgelig også nogle, som slet ikke lytter, fordi de allerede har en negativ forudfattet mening om de praktiserende muslimer. Jeg lytter og læser altid meget grundigt, hvad disse unge mennesker fortæller os eller sætter til debat, fordi det hjælper mig til at spørge ind til deres holdninger om især - min egen kæphest - kvindesagen.

 

Debatten lider

 

Men netop i dialogen med disse unge praktiserende muslimer, hvor holdninger mødes og brydes, oplever jeg den demokratiske debat lide gevaldigt under muslimernes manglende svar på helt konkrete spørgsmål, ligesom muslimerne blokerer enhver, der stiller dem bestemte kritiske spørgsmål, som de ikke bryder sig om at svare på, uanset hvor sagligt og sobert spørgsmålene fremsættes.

 

Som den drevne og ordentlige debattør, jeg er, alene af den grund, at øvelse gør mester for de fleste, men også af den simple grund, at jeg interesserer mig især for holdninger, som kan udfordre hele kvindesagen, undrer det mig, at jeg og andre udelukkes, fordi vi stiller helt konkrete spørgsmål.

 

Det seneste eksempel er en uploaded video af en ung begavet og veluddannet praktiserende muslim ved navn Tarek Ghanoum (se link).

Han taler i sine videoer til alle danske muslimer. Han tillader ikke konkrete kritiske spørgsmål, der udfordrer hans holdninger til ligestilling og f.eks. et khalifat versus et demokrati.

 

Det er længe siden, at jeg personligt blev forhindret i at stille ham konkrete spørgsmål om kvindesagen og vores værdier om ligestilling, idet han har blokeret mig fra sine egne debatter, som han også har gjort over for andre, der stillede ham kritiske konkrete spørgsmål.

 

En anden kendt praktiserende muslim, Asmaa Abdol-Hamid, har det også svært med konkrete spørgsmål, og hun har ligeledes blokeret adskillige, inkl. mig, fra at stille kritiske spørgsmål om holdninger til det sekulære demokrati.

 

Det samme gjorde sig gældende for den anden Tarek, nemlig den meget kendte personlighed Tarek Ziad Hussein, der også har udelukket mig og andre fra at stille ham de samme konkrete spørgsmål om sine holdninger om kvindesagen og ligestilling.

 

Anderledes nemt mødes jeg med ærlige svar fra de mere ekstremistiske grupper af muslimer, der uden forbehold fortæller, at de ikke går ind for det sekulære demokrati. I disse debatter er der aldrig praktiserende muslimer, der siger dem imod og tager demokratiet i forsvar.

 

 

Klare i mælet

 

 

Helt anderledes klare i mælet opleves de mere sekulære progressive muslimer, der deltager i den demokratiske ligestillede debat fuldstændig på samme vilkår og med samme åbenhed som de ikke-muslimske debattører.

 

Om praktiserende muslimer er tilhængere af det frie, åbne og sekulære demokrati, ved jeg derfor stadig ikke. Jeg ved ikke, om de vil arbejde for eller ligefrem modarbejde vores sekulære ligestillingslove om juridisk, økonomisk, social og seksuel ligestilling.

 

Det kunne være noget så ligegyldigt, hvis de var 1.000 eller 2.000, men det er og bliver ikke ligegyldigt, når de tæller 100.000, 200.000 eller flere.

 

Vi ser, at praktiserende muslimer melder sig ind i politiske partier, især Radikale Venstre og Alternativet, stiller op til valg og vælges til både kommuner og regioner. Derfor er det bestemt ikke ligegyldigt, om de er ægte sekulære demokrater og arbejder for det sekulære, åbne, ligestillede demokrati. Eller om de bruger demokratiet til at arbejde for at indføre flere islamiske love i demokratiet, når de er mange nok.

 

Hermed en opfordring til både journalister, politikere, meningsdannere og debattører til at gå ind på deres facebookvægge, såvel som i radio- og fjernsynsstudier og i interviews at stille konkrete spørgsmål, der skal afdække, hvor og hvordan praktiserende muslimers loyalitet ligger i forhold til vores sekulære demokrati og især vores værdier om ligestilling.

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

RECENT POSTS:
SEARCH BY TAGS:
Please reload

February 28, 2018

Please reload